محمدعلی گلریز، خواننده، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اعلام اجرای سمفونی شهید مطهری در اردیبهشتماه افزود: در سال 91 در کنار ساخت و ضبط مجموعه «یاران خورشید» ویژه ایام محرم و سرود «ای وطن» به سفارش خانه سرود، ساخت مجموعه سمفونی شهید مطهری را در دست تولید داشتیم.
این فعال عرصه موسیقی سمفونی شهید مطهری را کاری بزرگ خواند و افزود: این مجموعه حدود 45 دقیقه است که به همت مرکز موسیقی وزارت ارشاد، توسط سیدمحمد میرزمانی ساخته شده و خوانندگی آن بر عهده من بوده است.
وی ادامه داد: مجموعه سمفونی شهید مطهری به سفارش مؤسسه حکمت مطهر ساخته شده و احتمالاً در اردیبهشتماه امسال به صورت زنده اجرا میشود.
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:12 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 354 | لينك ثابت
نشریه رسمی «الازهر» در ادامه فعالیت 86 ساله خود، در آخرین شماره خود به بررسی اندیشههای شهید مطهری(ره) پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری دانشگاه الازهر، مجمع مطالعات اسلامی این دانشگاه بزرگ اسلام در جدیدترین مجله رسمی خود که به نام این دانشگاه است، اندیشههای شهید مطهری(ره) را بررسی کرد.
بنابر این گزارش، این نسخه از نشریه «الازهر» در ادامه فعالیت 86 ساله خود در هفته اول جمادی الثانی منتشر میشود و در آن مقالات و مطالعات اسلامی مهمی از بزرگترین شخصیتها و اندیشمندان مصری و اسلامی منتشر میشود.
بنابر این گزارش، در سرمقاله این نشریه «دکتر محمد عماره» سردبیر «اندیشه شیعی» این مجله آیتالله شهید مطهری(ره) را الگویی برجسته خوانده است.
وی معتقد است: شهید مطهری(ره) نماینده و خلاصه طرحی فکری است و نبوغ این فیلسوف مجدد در جمع او بین اصول و فقه و بین حقیقت منطقهای و جهانی است که از آن جایگاه نگاهی آیندهنگر به اسلام و مسلمانان را تبیین میکند.
عماره تاکید میکند: کلید اساسی در شخصیت فکری شهید مطهری(ره) افق فلسفی اوست که از طریق آن پنجرههای عقل را بر شکیات و سوالات باز میکند.
این استاد دانشگاه الازهر با اشاره مطول به این نکته میافزاید: طرح شکیات و القاء شبهات درباره مسائل اسلام به یقین ثبات اسلام را تایید میکند و نشان میدهد که این دین مقدس از هر معرکه و مواجههای قوی، عزیز و مقتدر خارج میشود.
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:12 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 376 | لينك ثابت
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «محمد گلریز» امروز ـ سه شنبه 20 فروردین ـ در دیدار اعضای سازمان بسیج هنرمندان کشور با آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه غرب میلیونها دلار برای معطوف ساختن ذهن جوانان مسلمان به سمت هنر مبتذل هزینه میکند اظهار کرد: سالها پیش زمانی که سرودی را برای شهید مطهری آماده میکردیم تنها امام خمینی(ره) از ما حمایت کرد و این سرود موجب شد بسیاری از مردم با شخصیت این شهید بزرگوار آشنا شوند.
وی افزود: هدف آن سرود مقدس بود و زمانی که در سطح کشور پخش شد یکی از عوامل فروش کتابهای شهید مطهری بود.
این خواننده انقلابی با بیان اینکه تولید سرودهای ارزشی و انقلابی ما به صفر رسیده است گفت: در حال حاضر ذهن بسیاری از جوانان ایرانی درگیر سرودها و آهنگهای مبتذل و سطحی شده و جنگ نرم دشمنان از این طریق در حال پیشرفت است.
وی ادامه داد: سخن ما این است که اگر کاری برای سرودهای ارزشی و مذهبی نکردهایم لااقل آب به آسیاب دشمن نریزیم و به تولید موسیقیهای سطحی نپردازیم.
گلریز با اشاره به صدمات روحی و جسمی فراوانی که موسیقیهای مبتذل به جوانان وارد میکنند گفت: مسئولان فرهنگی باید این خطر را احساس کنند و برای جلوگیری از آنها وارد عمل شوند.
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:12 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 363 | لينك ثابت
مقام معظم رهبري:
« بايد روي افكار شهيد مطهري , كار فكري بشود , يعني جمعي اهل تحقيق علاقه مندبه كار علمي , بنشينند و نظرات و تفكرات شهيد مطهري را در ابواب مختلف استخراج كنند ؛ درباره موضوعات بي شمار و متنوعي كه ايشان در مباحثشان مطرح كرده اند از مجموع آثار ، نظر آن شهيد را استخراج كنند اين ، راه گسترش و پيشرفت و شكوفايي فكري جامعه بر مبناي آثار شهيد مطهري (ره) است و اميدواريم اين كار انجام بگيرد.»
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 333 | لينك ثابت
محمدعلی گلریز، خواننده، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اعلام اجرای سمفونی شهید مطهری در اردیبهشتماه افزود: در سال 91 در کنار ساخت و ضبط مجموعه «یاران خورشید» ویژه ایام محرم و سرود «ای وطن» به سفارش خانه سرود، ساخت مجموعه سمفونی شهید مطهری را در دست تولید داشتیم.
این فعال عرصه موسیقی سمفونی شهید مطهری را کاری بزرگ خواند و افزود: این مجموعه حدود 45 دقیقه است که به همت مرکز موسیقی وزارت ارشاد، توسط سیدمحمد میرزمانی ساخته شده و خوانندگی آن بر عهده من بوده است.
وی ادامه داد: مجموعه سمفونی شهید مطهری به سفارش مؤسسه حکمت مطهر ساخته شده و احتمالاً در اردیبهشتماه امسال به صورت زنده اجرا میشود.
موضوع : اخبار مرتبط با استاد شهید مطهری |
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 381 | لينك ثابت
روش شناسي استاد مطهري در نقد انديشه ها
استاد شهيد مرتضي مطهري يكي از موفق ترين و پيشروترين متفكران اسلامي در عصر جديد است كه در گستردگي فكري، درك زمان، توجه به واقعيات، شناخت مسائل فكري، فرهنگي و اجتماعي، پاسخ به شبهات روز، و نيز نقد انديشه هاي جامعه شناسي، بر پايه روشهاي مبتني بر مباني ديني، سرآمد هم عصران خويش بود. آن اسلام شناس برجسته با اشراف و احاطه خاصي كه بر شريعت مقدس اسلام داشت، توانست مسائل فرهنگي و اجتماعي جامعه اسلامي ايران را به گونه اي شايسته، شناسايي، كالبد شكافي، نقد و تحليل نمايد، و بسياري از معضلات جامعه به ويژه نسل جوان را مورد كاوش قرار دهد.لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 374 | لينك ثابت
قرآن در اندیشه مطهر...
یکی از غرایز متعالی هر انسان فطرت خداجوی اوست، سر و کار قرآن با این حس برتر است. قرآن توصیه می کند که آن را با آهنگ زیبا بخوانند. با این نوای آسمانی است که قرآن با فطرت الهی انسان سخن گفته و آن را تسخیر می کند.
استاد شهید مرتضی مطهری، یکی از شاگردان مکتب قرآن است که با طهارت روح وقوت ایمان و ذهنی به دور از کج سلیقگی و انحراف، با اعتدال فکری و سلامت نفسانی در محضر قرآن زانوی ادب زد و به فهم صحیح از وحی و قرآن پرداخت؛ چنان که خود و آثار گران قیمت خود را جاودانه کرد. او با نفی افراط و تفریط و نگاهی جامع و بدون هیچ پیش فرض علمی به استخراج دیدگاه های قرآن در مواجهه با مسائل و پیشامدهای روز می پرداخت و قرآن را مهم ترین منبع شناخت اسلامی می دانست.
شهید مطهری که خود تربیت یافته مکتب و زلال آیات قرآن بود، وظیفه اصلی قرآن را هدایت و تربیت انسان می دانست و معتقد بود »قرآن هدف خود را مشخص می کند: پاره کردن زنجیرهای جهل و گمراهی و ستم و تباهی اخلاقی و اجتماعی و در یک کلمه نابود کردن ظلمتها و هدایت به سمت عدالت و خیر و روشنایی و نور1."
آشنایی با زبان قرآن
آن شهید والامقام در این باره می نویسد: «گروهی می پندارند منظور از تلاوت قرآن, تنها خواندن قرآن به قصد ثواب بردن است، بدون آنکه چیزی از معانی آن درک گردد. اینها دائما قرآن را دوره می کنند، اما اگر یک بار از ایشان سؤال شود که ایا معنی آنچه را می خوانید می دانید, از پاسخگویی عاجز می مانند. خواندن قرآن از این جهت که مقدمه ای است برای درک معانی قرآن, لازم و خوب است و نه صرفاً به قصد کسب ثواب.
درک معانی قرآن نیز ویژگی هایی دارد که باید به آن توجه داشت در یادگیری بسیاری از کتاب ها, آنچه که برای خواننده حاصل می شود، یک سلسله اندیشه های تازه است که قبلاً در ذهن او وجود نداشت. در اینجا تنها عقل و قوه تفکر خواننده است که به فعالیت مشغول می شود . در مورد قرآن، بدون شک باید آن را به قصد آموختن و تعلیم یافتن مورد مطالعه قرار داد. قرآن خود در این زمینه تصریح می کند:«کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیکَ مُبَارَکٌ لِیدَّبَّرُوا ایاتِهِ وَلِیتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبَابِ ص/29» ٢.
اهمیت حفظ کردن آیات قرآن
شهید مطهری در این باره می گوید:
"قرآن از کتاب هایی است که آمادگی اش برای حفظ شدن از هر کتاب دیگر بیشتر است. عجیب است! شعر را می شود، حفظ کرد و قرآن شعر هم نیست, نثر است. یک کتاب نثر در دنیا نمی توان پیدا کرد که بشود چهار صفحه اش را حفظ کرد و قرآن در اثر آن سلاست فوق العاده ای که در عبارات و کلماتش هست، (این خاصیت را دارد) ...؛ برای اینکه کلمات آن سلیس است؛ یعنی هر کلمه ای نسبتاً در جای خودش قرار گرفته است. بعد که انسان حفظ کرد، دیر فراموش می کند؛ چون به معنی واقعی سلاست دارد ... و لهذا حفظ کردن قرآن مثل تلاوت کردن آن، امر بسیار مطلوبی است و مخصوصاً بعد از آنکه انسان حفظ کرد، نباید بگذارد فراموش بشود. شاید گناه هم داشته باشد که انسان قرآن را حفظ کند و بعد آن قدر نخواند تا فراموش بشود. افرادی که حافظه شان ضعیف است، لااقل اگر یک سوره دو سوره پنج سوره حفظ می کنند، نگذارند که همان سوره ها فراموش بشود؛ چون بعضی حرام و گناه می دانند که انسان قرآن را حفظ کند و بعد بگذارد فراموش بشود.3"
تفاوت حافظ شیرازی با شعرای دیگر
"حافظ یک مرد عالم است, یعنی اول یک عالم است, دوم یک شاعر، و از این جهت با سعدی یا فردوسی فرق می کند. اینها شاعر هستند, کارشان شاعری بوده. حافظ کارش شاعری نبوده, یک مرد عالم و مدرس و محقق بوده است. بعد از مرگش, رفیقش که دیوانش را جمع کرده, اهم آن کتاب هایی را که او تدریس می کرده، ذکر نموده است. مفسر و حافظ قرآن بوده, تفسیر قرآن می گفته, کارش این بوده. خودش هم در یک جا می گوید:
ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لـطـائـف حـکـمی بـا نکـات قـرآنی
در جای دیگر می گوید:
ندیدم خوش تر از شعر تو حافظ به قرآنی که انـدر سینـه داری
و نیز در جای دیگر می گوید:
عشقت رسد به فریاد گر خود به سان حافظ قــرآن ز بــ ر بخــوانی با چــارده روایـت
یعنی نه فقط قرآن را بلد بوده و از حفظ بوده, بلکه آن را با قرائت های هفت گانه می خوانده و از حفظ بوده است که این آیه را عاصم این جور قرائت کرده, کسائی این طور قرائت کرده و ...4"
هدف از قرائت زیبای قرآن
"یک وظیفه قرآن یاد دادن و تعلیم کردن است. در این جهت مخاطب قرآن، عقل انسان خواهد بود و قرآن با زبان منطق و استدلال با او سخن می گوید. اما به جز این زبان, قرآن زبان دیگری نیز دارد که مخاطب آن عقل نیست؛ بلکه دل است و این زبان دوم, احساس نام دارد. آنکه می خواهد با قرآن آشنا گردد و بدان انس بگیرد، می باید با این دو زبان هر دو آشنایی داشته باشد و هر دو را در کنار هم مورد استفاده قرار دهد. تفکیک این دو از هم، مایه بروز خطا و اشتباه و سبب خسران و زیان خواهد بود.
آنچه را که ما دل می نامیم، عبارت است از احساسی بسیار عظیم و عمیق که در درون انسان وجود دارد که گاهی اسم آن را احساس هستی می گذارند؛ یعنی احساسی از ارتباط انسان با هستی مطلق.
کسی که زبان دل را بداند و با آن انسان را مخاطب قرار دهد, او را از اعماق هستی و کنه وجودش به حرکت درمی آورد. آن وقت دیگر تنها فکر و مغز انسان تحت تأثیر نیست؛ بلکه سراسر وجودش تحت تأثیر قرار می گیرد... .
یکی از متعالی ترین غرایز و احساسات هر انسان, حس مذهبی و فطرت خداجویی اوست و سر و کار قرآن با این حس شریف و برتر است. قرآن خود توصیه می کند که او را با آهنگ لطیف و زیبا بخوانند. با همین نوای آسمانی است که قرآن با فطرت الهی انسان سخن می گوید و آن را تسخیر می کند5"
"اهتمامی که در خود اسلام به تلاوت قرآن شده است، برای همین است؛ به این معنا که قرآن یک زیبایی مخصوص و یک قدرت القا و تلقینی دارد که غیر از اطلاع از معلومات آن است. خود خواندن و توجه به الفاظ آن, همان الفاظ را تکرار کردن مؤثر است. اینکه دستور رسیده است که قرآن را با آهنگ بخوانند ...، روی همین حساب است که اصلا سبک قرآن یک سبک مخصوص آهنگ پذیری است که آیات مختلف به تناسب معانی مختلف آهنگهای مختلفی را می پذیرد, و از نظر تاریخی و جامعه شناسی فوق العاده قابل توجه است. تأثیری که زیبایی قرآن در توسعه خود قرآن و در توسعه اسلام و در زیر نفوذ قرار دادن ملتهای اسلامی داشته است, یعنی قرآن تنها کتاب آسمانی ای است که با قدرت خودش جلو رفته، نه اینکه ملت هایی اول روی حسابی آمده اند یک دین را پذیرفته اند, بعد چون دینی را پذیرفته اند، به کتاب آسمانی آن دین هم احترام گذاشته اند6".
نامه به فرزند
استاد در نامه های خود به فرزندانش به قرائت قرآن و فهم آن تآکید فراوان داشتند. برای نمونه قسمتی از یک نامه را می آوریم:
"فرزند عزیزم! نور چشم مکرم! آقای علی آقا مطهری وفقه الله لما یحب و یرضی، از خداوند متعال سلامت و موفقیت و حسن عاقبت تو را مسئلت دارم.
... در انتخاب دوست و رفیق فوق العاده دقیق باش که مار خوش خط و خال فراوان است, همچنین در مطالعه کتاب هایی که به دستت می افتد. بر اطلاعات اسلامی و انسانیت بیفزا. اگر کتابی از این دست لازم شد، پیغام بده تا برایت بفرستیم. حتی الامکان از تلاوت روزی یک حزب قرآن که فقط پنج دقیقه طول می کشد، مضایقه نکن و ثوابش را هدیه روح مبارک رسول اکرم بنما که موجب برکت عمر و موفقیت است، ان شاءالله.
لازم به یادآوری نیست که در انجام فرائض نهایت دقت را داشته باش ...".
پی نوشت ها:
1- آشنایی با قرآن، ج 1ـ2، ص 35.
2- همان.
3- همان، ج 5، ص 228.
4- حماسه حسینی، ج 2، ص 237.
5- آشنایی با قرآن، ج 1ـ2، ص 37.
6- نبوت، ص 241.
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 346 | لينك ثابت
استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی
می پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.
در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می رفته و از محضر ایشان استفاده می کرده است. مولف شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره های معنوی فراوان برده است. از اساتید دیگر استاد مطهری می توان از مرحوم آیت الله سید محمد حجت ( در اصول) و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (در فقه) نام برد. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از
کنار امام بوده است به طوری که می توان سازماندهی قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاشهای او و یارانش دانست. در ساعت 1 بعد از نیمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.
پس از تشکیل هیئتهای موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیتهای روحانی عهده دار رهبری این هیئتها می گردد. پس از ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت توسط شهید محمد بخارایی کادر رهبری هیئتهای موتلفه شناسایی و دستگیر می شود ولی از آنجا که قاضی یی که پرونده این گروه تحت نظر او بود مدتی در قم نزد استاد تحصیل کرده بود به ایشان پیغام می فرستد که حق استادی را به جا آوردم و بدین ترتیب استاد شهید از مهلکه جان سالم بدر می برد. سنگینتر می شود. در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاهها، انجمن اسلامی
کردن محتوای نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و غیره ادامه می دهد. به طور کلی استاد شهید که به یک نهضت اسلامی معتقد بود نه به هر نهضتی، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاشهای ایدئولوژیک بسیاری نمود و با اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد نمود و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد. در سال 1346 به کمک چند تن از دوستان اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد نمود به طوری که می توان او را بنیانگذار آن موسسه دانست. ولی پس از مدتی به علت تکروی و کارهای خودسرانه و بدون مشورت یکی از اعضای هیئت مدیره و ممانعت او از اجرای طرحهای استاد و از جمله ایجاد یک شورای روحانی که کارهای علمی و تبلیغی حسینیه زیر نظر آن شورا باشد سرانجام در سال 1349 علیرغم زحمات زیادی که برای آن موسسه کشیده بود و علیرغم امید زیادی که به آینده آن بسته بود در حالی که در آن چند سال خون دل زیادی خورده بود از عضویت هیئت مدیره آن موسسه استعفا داد و آن را ترک گفت.
در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آِیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد. از سال 1349 تا 1351 برنامه های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهید سخنرانیهای خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
اما مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است. این امر خصوصاً در سالهای 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپ و پدید آمدن گروههای مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود می رسد. گذشته از حضرت امام، استاد مطهری اولین شخصیتی است که به خطر سران سازمان موسوم به « مجاهدین خلق ایران » پی می برد و دیگران را از همکاری با این سازمان باز می دارد و حتی تغییر ایدئولوژی آنها را پیش بینی می نماید. در این سالها استاد شهید به توصیه حضرت امام مبنی بر تدریس در حوزه علمی قم هفته ای دو روز به قم عزیمت نموده و درسهای مهمی در آن حوزه القا می نماید و همزمان در تهران نیز درسهایی در منزل و غیره تدریس می کند. در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود. همچنین در این سالها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران » را بنیان می گذارد بدان امید که روحانیت شهرستانها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند.
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 371 | لينك ثابت
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 355 | لينك ثابت
موضوع سخنرانی | دستیابی |
فلسفه اخلاق 1 | دانلود |
فلسفه اخلاق 2 | دانلود |
فلسفه اخلاق 3 | دانلود |
فلسفه اخلاق 4 | دانلود |
فلسفه اخلاق 5 | دانلود |
فلسفه اخلاق 6 | دانلود |
فلسفه اخلاق 7 | دانلود |
فلسفه اخلاق 8 | دانلود |
فلسفه اخلاق 9 | دانلود |
فلسفه اخلاق 10 | دانلود |
اخلاق در مکاتب جدید | دانلود |
معیار فعل اخلاقی | دانلود |
اصول اخلاق اسلامی 1 | دانلود |
اصول اخلاق اسلامی 2 | دانلود |
احیای تفکر اسلامی 1 | دانلود |
احیای تفکر اسلامی 2 | دانلود |
احیای تفکر اسلامی 3 | دانلود |
احیای تفکر اسلامی 4 | دانلود |
احیای تفکر اسلامی 5 | دانلود |
عبادت و دعا 1 | دانلود |
عبادت و دعا 2 | دانلود |
عبادت و دعا 3 | دانلود |
عبادت و دعا 4 | دانلود |
آزادی معنوی 1 | دانلود |
آزادی معنوی 2 | دانلود |
بزرگی و بزرگواری روح | دانلود |
آزادی و بردگی | دانلود |
معیار انسانیت | دانلود |
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 390 | لينك ثابت
نشریه رسمی «الازهر» در ادامه فعالیت 86 ساله خود، در آخرین شماره خود به بررسی اندیشههای شهید مطهری(ره) پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری دانشگاه الازهر، مجمع مطالعات اسلامی این دانشگاه بزرگ اسلام در جدیدترین مجله رسمی خود که به نام این دانشگاه است، اندیشههای شهید مطهری(ره) را بررسی کرد.
بنابر این گزارش، این نسخه از نشریه «الازهر» در ادامه فعالیت 86 ساله خود در هفته اول جمادی الثانی منتشر میشود و در آن مقالات و مطالعات اسلامی مهمی از بزرگترین شخصیتها و اندیشمندان مصری و اسلامی منتشر میشود.
بنابر این گزارش، در سرمقاله این نشریه «دکتر محمد عماره» سردبیر «اندیشه شیعی» این مجله آیتالله شهید مطهری(ره) را الگویی برجسته خوانده است.
وی معتقد است: شهید مطهری(ره) نماینده و خلاصه طرحی فکری است و نبوغ این فیلسوف مجدد در جمع او بین اصول و فقه و بین حقیقت منطقهای و جهانی است که از آن جایگاه نگاهی آیندهنگر به اسلام و مسلمانان را تبیین میکند.
عماره تاکید میکند: کلید اساسی در شخصیت فکری شهید مطهری(ره) افق فلسفی اوست که از طریق آن پنجرههای عقل را بر شکیات و سوالات باز میکند.
این استاد دانشگاه الازهر با اشاره مطول به این نکته میافزاید: طرح شکیات و القاء شبهات درباره مسائل اسلام به یقین ثبات اسلام را تایید میکند و نشان میدهد که این دین مقدس از هر معرکه و مواجههای قوی، عزیز و مقتدر خارج میشود.
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 4 / 12ساعت 11:10 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 314 | لينك ثابت
» شهید مطهری و اندیشه ی ظهور؛ آیا واقعا ظهور نزدیک است؟
» ظهور، و اعتقاد به آموزهی رجعت
» اصالت اجتماع و فرد
» کار از دیدگاه شهید مطهری
» فراخوان ویژه فرهنگیا(پوستر)ن- پست ثابت
» معلمان در آموزش «اقتصاد مقاومتی» نقش مهمی می توانند ایفا کنند
» نقش فرهنگیان در تبیین اقتصاد مقاومتی(نقش معلم در فرهنگ سازي مصرف توليدات داخلي)
» محتوا تولیدی بررسی کتاب جاذبه و دافعه
» «دانلود فایلPDF کتاب جاذبه و دافعه امام علی(ع)» توضیحات کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام
» تحلیل در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) در بخش " دوموکراسی علی (ع)
» تحقیقی در مکتوبات شهید مطهری
» انديشمندي براي هميشه مغز متفكر اسلامي(نقدی بر سیری در نهج البلاغه)
» سیری در نهج البلاغه-3
» سیری در نهج البلاغه-2
» سیری در نهج البلاغه-1
» خلاصه کتاب های شهید مطهری : جاذبه و دافعه علی علیهالسلام
» کتاب جاذبه و دافعه
» دیدگاه شخصیت هاى علمى درباره استاد مطهرى
» اخبار
» گلچین سخنان استاد مطهری (محتوا)