امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در 19 / 2ساعت 15:44 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1556 | لينك ثابت
بسمه تعالی
«دانلود فایلPDF کتاب جاذبه و دافعه امام علی(ع)» توضیحات کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نخستین بار در زمان حیات استاد مطهری ، سال 1349 منتشر شده است. این کتاب متن مکتوب و تنظیم یافته چهار جلسه سخنرانی است که در حسینیه ارشاد در سال 1346(رمضان 1388هجری قمری) ایراد شده بود. کتاب جاذبه و دافعه استاد مطهری را باید در ردیف مجموعهای از آثار ایشان دانست که ذیل عنوان «سیره شناسی» قابل طبقهبندی هستند. این اثر حکایتگر توانمندی استاد مطهری در امر تبلیغ به ویژه از حیث موضوعشناسی و نحوه معرفی ویژگیهای امیرالمؤمنین(ع) است. و از این منظر کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» میتواند به مثابه الگویی در امر تبلیغ مورد توجه قرار گیرد
ادامه مطلب
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در سه شنبه 16 / 2ساعت 13:00 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1585 | لينك ثابت
حضرت علی (ع) ،هیچگاه مخالفی را به صِرف اتهام مخالفت یا اعلام مخالفت، دستگیر یا زندانی نکرد و تا زمانی که خوارج دست به شمشیر نبردند با آنان وارد جنگ نشد . سیره علی(ع) در مواجهه با مخالفان خود این بود که به صرف جدا شدن آنان از حضرت و اعلام مخالفت، اقدامی انجام نمیداد و تا زمانی که قصد براندازی حکومت و انجام اقدامات عملی در این زمینه از آنان بروز نمیداد با آنان مدارا میکرد . در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) در بخش " دوموکراسی علی (ع) " ، اثر متفکر شهید استاد مطهری آمده است : دوموکراسی علی در کتاب جاذبه و دافعه علی {{ امیر المؤمنین با خوارج در منتهی درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش، هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می شدند و صحبت می کردند، طرفین استدلال می کردند، استدلال یکدیگر را جواب می گفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بی سابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. می آمدند در مسجد و در سخنرانی و خطابه علی پارازیت ایجاد می کردند. روزی امیر المؤمنین بر منبر بود. مردی آمد و سؤال کرد. علی بالبدیهه جواب گفت. یکی از خارجیها از بین مردم فریاد زد: «قاتله الله ما افقهه » (خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است! ) . دیگران خواستند متعرضش شوند اما علی فرمود رهایش کنید، او به من تنها فحش داد.
ادامه مطلب
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در سه شنبه 16 / 2ساعت 12:48 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1407 | لينك ثابت
از مهمترين خدمات استاد مطهري در طول حيات پربركتش، ترسيم جهان بيني ناب اسلامي از راه تدريس، سخنراني و نوشتن كتاب است. امام خميني رحمه الله در مورد اين ويژگي استاد مي فرمايد: «مطهري در اسلام شناسي و فنون مختلفه اسلام و قرآن كريم بي نظير بود. ... آنچه از اين استاد شهيد باقي مانده، با محتواي غني خود، مربي و معلم است. ... آثار قلم و زبان او، بي استثنا آموزنده و روانبخش است. او با قلمي روان و فكري توانا، در تحليل مسائل اسلامي و توضيح حقايق فلسفي با زبان مردم و بي اضطراب به تعليم و تربيت جامعه پرداخت.»در اين مقاله به معرفي برخي از كتاب هاي آن استاد فرزانه پرداخته مي شود.
سيري در نهج البلاغه
نهج البلاغه كه اكنون در دست ماست و روزگار از كهنه كردن آن ناتوان است، منتخبي از خطابه ها، دعاها، وصيت ها، نامه ها و جمله هاي كوتاه مولاي متقيان امام علي عليه السلام است كه به وسيله سيدرضي در حدود هزار سال پيش گردآوري شده است. استاد شهيد مرتضي مطهري در مورد كتاب سيري در نهج البلاغه چنين مينويسد: «آنچه در اين كتاب آمده، مجموعه مقالاتي است كه در سالهاي ۵۱ـ۵۲ در مجله مكتب اسلام منتشر شده است. اين كتاب در واقع، بستري براي شناختن مكتب علي عليه السلام و تحقيق در محتواي نهج البلاغه است».
ادامه مطلب
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در شنبه 10 / 3ساعت 22:44 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1421 | لينك ثابت
نويسندگان در انگيزه خود از تأليف اين اثر، از استاد مطهري به عنوان متفكر، انديشمند و فيلسوف شهير اسلامي كه به خوبي توانست به عنوان يك معلم و مبلغ ديني به دين شناسي و اسلام شناسي دست يابد و با شناخت نيازهاي زمان و پاسخگويي به پرسشهاي نسل جوان، نقش مؤثري ايفا كند و واقع گرايانه به بازشناسي و بازسازي انديشه اسلامي بپردازد و همه توجه خويش را به دفاع تحليلي و برهاني از آموزه هاي ديني و ارزشهاي اسلامي و پارادايم هاي فرهنگ ديني در جامعه بپردازد، ياد مي كنند و با تأكيد بر جاودانه بودن انديشه وي، معتقدند كه پس از شهادت نيز، آثار نوشتاري و گفتاري مطهري در زمينه هاي كلامي، فلسفي، عرفاني، اجتماعي و تفسيري، پويا، بالنده و پاسخگوست و جزو مباني فكري نظام اسلامي مي باشد. از اين رو همه پژوهندگان ساخت انديشه ديني و مشتاقان حوزه هاي فرهنگي، خود را نيازمند مطالعه آثار او دانسته و كتابهاي وي را پشتوانه نظري و انديشه هايش را كليد رمزگشاي جهان بيني اسلامي قلمداد مي كنند. اميرحسين شرافت - بخش پنجم
ادامه مطلب
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در سه شنبه 16 / 2ساعت 12:41 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1168 | لينك ثابت
شب زنده داریها : " اما اللیل فصافون اقدامهم تالین لاجزاء القرآن یرتلونه ترتیلا یحزنون به انفسهم و یستثیرون به دواء دائهم فاذا مروا بایه فیها تشویق رکنوا الیها طمعا و تطلعت نفوسهم الیها شوقا و ظنوا انها نصب اعینهم ، و اذا مروا بایه فیها تخویف اصغوا الیها مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفیرجهنم و شهیقها فی اصول آذانهم ، فهم حانون علی اوساطهم ، مفترشون لجباههمو اکفهم و رکبهم و اطراف اقدامهم یطلبون الی الله تعالی فکاک رقابهم ، و اما النهار فحلماء علماء ابرار اتقیاء » .شبها پاهای خود را برای عبادت جفت میکنند ، آیات قرآن را با آرامی و شمرده شمرده تلاوت مینمایند ، با زمزمه آن آیات و دقت در معنی آنها غمی عارفانه در دل خود ایجاد میکنند و دوای دردهای خویش را بدین وسیله ظاهر میسازند ، هر چه از زبان قرآن میشنوند مثل اینست که به چشم میبینند ، هر گاه به آیهای از آیات رحمت میرسند بدان طمع میبندند و قلبشان از شوق لبریز میگردد ، چنین مینماید که نصب العین آنها است ، و چون به آیهای از آیات قهر و غضب میرسند بدان گوش فرا میدهند و مانند اینست که آهنگ بالا و پایین رفتن شعلههای جهنم به گوششان میرسد ، کمرها را به عبادت خم کرده پیشانیها و کف دستها و زانوها و سر انگشت پاها به خاک میسایند و از خداوند آزادی خویش را میطلبند ، همینها که چنین شب زندهداری میکنند و تا این حد روحشان به دنیای دیگر پیوسته است ، روزها مردانی هستند اجتماعی ، بردبار ، دانا ، نیک و پارسا .
ادامه مطلب
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در 14 / 2ساعت 13:0 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1119 | لينك ثابت
حالات و مقامات : در همین خطبه حالات و مقامات و کرامتهائی که برای اهل معنی در پرتو عبادت رخ میدهد توضیح داده شده است ، از آن جمله میفرماید : « قد حفت بهم الملائکه و تنزلت علیهم السکینه و فتحت لهم ابواب السماء و اعدت لهم مقاعد الکرامات فی مقام اطلع الله علیهم فرضی سعیهم و حمد مقامهم یتنسمون بدعائه روح التجاوز » . . فرشتگان آنان را در میان گرفتهاند ، رامش برایشان فرود آمده است ، درهای ملکوت بر روی آنان گشوده شده است ، جایگاه الطاف بیپایان الهی برایشان آماده گشته است ، خداوند متعال مقام و درجه آنان را که بوسیله بندگی به دست آوردهاند دیده و عملشان را پسندیده و مقامشان را ستوده است ، آنگاه که خداوند را میخوانند بوی مغفرت و گذشت الهی را استشمام و پس رفتن پردههای تاریک گناه را احساس میکنند .
ادامه مطلب
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در 14 / 2ساعت 13:1 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1039 | لينك ثابت
درجات عبادتها تلقی افراد از عبادت یکسان نیست ، متفاوت است . از نظر برخی افراد عبادت نوعی معامله و معاوضه و مبادله کار و مزد است ، کار فروشی و مزد بگیری است ، همانطور که یک کارگر ، روزانه نیروی کار خود را برای یک کارفرما مصرف میکند و مزد میگیرد ، عابد نیز برای خدا زحمت میکشد و خم و راست میشود و طبعا مزدی طلب میکند که البته آن مزد در جهان دیگر به او داده خواهد شد .و همانطور که فائده کار برای کارگر در مزدی که از کارفرما میگیرد خلاصه میشود و اگر مزدی در کار نباشد نیرویش به هدر رفته است فائده عبادت عابد نیز ، از نظر این گروه ، همان مزد و اجری است که در جهان دیگر به او به صورت یک سلسله کالاهای مادی پرداخت میشود . و اما اینکه هر کار فرما که مزدی میدهد به خاطر بهرهای است که از کار کارگر میبرد و کارفرمای ملک و ملکوت چه بهرهای میتواند از کار بنده ضعیف و ناتوان خود ببرد و هم اینکه فرضا اجر و مزد از جانب آن کارفرمای بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد ، پس چرا این تفضل بدون صرف مقداری انرژی کار به او داده نمیشود ، مسالهای است که برای اینچنین عابدهائی هرگز مطرح نیست . از نظر اینگونه افراد تار و پود عبادت همین اعمال بدنی و حرکات محسوس ظاهری است که به وسیله زبان و سایر اعضاء بدن صورت میگیرد . این یک نوع تلقی است از عبادت که البته عامیانه و جاهلانه است ، و به تعبیر بوعلی در نمط نهم اشارات ، خدانشناسانه است و تنها از مردم عامی و قاصر پذیرفته است . تلقی دیگر از عبادت ، تلقی عارفانه است ، برحسب این تلقی ، مساله کارگر و کارفرما و مزد به شکلی که میان کارگر و کارفرما متداول است مطرح نیست و نمیتواند مطرح باشد . بر حسب این تلقی ، عبادت نردبان قرب است ، معراج انسان است ، تعالی رواناست ، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی ، پرورش استعدادهای روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است ، پیروزی روح بر بدن است ، عالیترین عکس العمل سپاسگزارانه انسان است از پدید آورنده خلقت ، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جمیل علی الاطلاق ، و بالاخره سلوک و سیر الی الله است . برحسب این تلقی ، عبادت پیکری دارد و روحی ، ظاهری دارد و معینی ، آنچه بوسیله زبان و سایر اعضاء بدن انجام میشود پیکره و قالب و ظاهر عبادت است ، روح و معنی عبادت چیز دیگر است ، روح عبادت وابستگی کامل دارد به مفهومی که عابد از عبادت دارد و به نوع تلقی او از عبادت و به انگیزهای که او را به عبادت برانگیخته است و به بهره و حظی که از عبادت عملا میبرد و اینکه عبادت تا چه اندازه سلوک الی الله و گام برداشتن در بساط قرب باشد .
ادامه مطلب
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در 13 / 2ساعت 13:1 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 1117 | لينك ثابت
امتیاز اساسی علی علیه السلام و سایر مردانی که از پرتو حق روشن بودهاند اینست که علاوه بر مشغول داشتن خاطرها و سرگرم کردن اندیشهها ، به دلها و روحها نور و حرارت و عشق و نشاط و ایمان و استحکام میبخشند . فیلسوفانی مانند سقراط و افلاطون و ارسطو و بوعلی و دکارت نیز قهرمان تسخیر اندیشهها و سرگرم کردن خاطرها هستند . رهبران انقلابهای اجتماعی ، مخصوصا در دو قرن اخیر ، علاوه بر این ، نوعی تعصب در پیروان خود به وجود آوردند . مشایخ عرفان پیروان خویش را احیانا آنچنان وارد مرحله " تسلیم " میکنند که اگر پیر مغان اشارت کند سجاده به میرنگین مینمایند . اما در هیچکدام از آنها گرمی و حرارت توأم با نرمی و لطافت و صفا و رقتی که در پیروان علی ، تاریخ نشان میدهد نمی بینیم . اگر صفویه از دراویش لشکری جرار و مجاهدانی کارآمد ساختند با نام علی کردند نه با نام خودشان حسن و زیبائی معنوی که محبت و خلوص ایجاد میکند از یک مقوله است
ادامه مطلب
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در 13 / 2ساعت 13:1 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 950 | لينك ثابت
پیشگفتار شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیه السلام وسیعتر و متنوعتر از اینست که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد . برای یک فرد حداکثری که میسر است اینست که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد . یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم ، ناحیه تأثیر او بر روی انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر " جاذبه و دافعه " نیرومند او است که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا می نماید و در این کتاب درباره اش گفتگو شده است . شخصیت افراد از نظر عکس العمل سازی در روحها و جانها یکسان نیست . به هر نسبت که شخصیت حقیرتر است کمتر خاطرها را به خود مشغول می دارد و در دلها هیجان و موج ایجاد می کند و هر چه عظیمتر و پرنیروتر است خاطره انگیزتر و عکس العمل سازتر است ، خواه عکس العمل موافق یا مخالف .
ادامه مطلب
امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در 13 / 2ساعت 13:1 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 683 | لينك ثابت
حضرت امام خمینى(ره) :مطهرى فرزندى عزیز براى من و پشتوانه اى محكم براى حوزه دینى و علمى و خدمتگزارى سودمند براى ملت و كشور بود او در عمر كوتاه خود آثار جاویدى به یادگار گذاشت كه پرتوى از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق او به مكتب بود
. حضرت آیت الله خامنه اى: كمتر كسى و كمتر اندیشمندى را مانند استاد شهید مطهرى مى توان یافت كه با این ظرفیت فكرى و روحى مشغول به كار باشد . هر سخنرانى این شهید عزیز را مى توان به عنوان یك كار تخصصى و پرمایه دانست . لذا شایسته است بر روى مبانى فكرى و خط فلسفى ایشان كارهاى زیادى بشود . آثار استاد شهید مطهرى مبانى فكرى نظام جمهورى اسلامى ایران است .
علامه طباطبایى :مرحوم مطهرى یك هوش فوق العاده اى داشت و حرف از او ضایع نمى شد . حرفى كه مى گفتیم مى گرفت و به مغزش مى سپرد . علاوه بر مساله تقوا و انسانیت و جهات اخلاق كه انصافا داشت , یك هوش فراوانى هم داشت و هر چه مى گفتیم هدر نمى رفت , مطمئن بودم كه هدر نمى رود
. آیت الله موسوى اردبیلى : مطهرى شخصى بود داراى افكار بلند با مایه علمى بسیار داراى تفكر عمیق و اندیشمند توانا و در عین حال فعال, علاقمند و دلسوز, با از دست دادن ایشان ما به حق یك ملتى را, یك جهانى را, و یك سرمایه بزرگى را, از دست دادیم .
شهید دكتر باهنر :شهید مطهرى دقیقا درتنظیم و نشراعلامیه هاى امام كه از نجف مى رسید, نقش داشت و در تهیه بعضى از پیام هاى مخفیانه اى كه مردم نمى دانستند از كجاست ,شركت داشتند .
شهید آیت الله مدنى :چشمان مطهرى, همیشه براى شهادت در راه الله گریان بود وعاقبت به این آرزو رسید .
امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
نوشته شده در يکشنبه 7 / 2ساعت 15:45 توسط سید حسین علی,سید امین , | تعداد بازديد : 657 | لينك ثابت
» شهید مطهری و اندیشه ی ظهور؛ آیا واقعا ظهور نزدیک است؟
» ظهور، و اعتقاد به آموزهی رجعت
» اصالت اجتماع و فرد
» کار از دیدگاه شهید مطهری
» فراخوان ویژه فرهنگیا(پوستر)ن- پست ثابت
» معلمان در آموزش «اقتصاد مقاومتی» نقش مهمی می توانند ایفا کنند
» نقش فرهنگیان در تبیین اقتصاد مقاومتی(نقش معلم در فرهنگ سازي مصرف توليدات داخلي)
» محتوا تولیدی بررسی کتاب جاذبه و دافعه
» «دانلود فایلPDF کتاب جاذبه و دافعه امام علی(ع)» توضیحات کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام
» تحلیل در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) در بخش " دوموکراسی علی (ع)
» تحقیقی در مکتوبات شهید مطهری
» انديشمندي براي هميشه مغز متفكر اسلامي(نقدی بر سیری در نهج البلاغه)
» سیری در نهج البلاغه-3
» سیری در نهج البلاغه-2
» سیری در نهج البلاغه-1
» خلاصه کتاب های شهید مطهری : جاذبه و دافعه علی علیهالسلام
» کتاب جاذبه و دافعه
» دیدگاه شخصیت هاى علمى درباره استاد مطهرى
» اخبار
» گلچین سخنان استاد مطهری (محتوا)